dinsdag 30 september 2008

Herschrijven 2 alinea's troonrede 2008

Opdracht: Herschrijven Troonrede 2008 – Rosita Reumer VC2E3

Leden van de Staten-Generaal

Nederland kan zelfbewust en met vertrouwen inspelen op de hoge eisen die momenteel aan ons worden gesteld. Wereldwijd zijn er ontwikkelingen waarover mensen zich zorgen maken.
Vrede en veiligheid staan op veel plaatsen onder druk. Duurzame economische groei is niet vanzelfsprekend. In eigen land vraagt de kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving extra inzet. Ook zijn inspanningen nodig om onderling respect te versterken.....



Met de meeste jongeren in Nederland gaat het goed. Maar er zijn ook kinderen die in de knel zitten. De regering wil aan hen betere kansen geven. Daarnaast werken justitie, politie en jeugdzorg nauw samen om ongewenst gedrag van jonge kinderen tijdig te corrigeren. Er komt ook hier meer aandacht voor preventie. Ouders worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen. Om sneller passende hulp te verlenen, wordt de Verwijsindex Risicojongeren geïntroduceerd. Ook de oprichting van Centra voor Jeugd en Gezin en Veiligheidshuizen draagt hieraan bij.
....................

Goede taalbeheersing is een basisvoorwaarde om in onze maatschappij te kunnen meedoen.
De regering vergroot de mogelijkheden voor het werven van taalcoaches.
De inzet van autochtone Nederlanders om migranten te helpen bij het leren van de Nederlandse taal is van onschatbare waarde.
Dinsdag, 16 september 2008


Tekst herschreven door Rosita Reumer;

In Nederland lopen jongeren rond, die betere kansen verdienen. Door middel van de juiste hulpverlening kunnen deze kansen gegeven en benut worden. Door extra geld te steken in jongeren-projecten en wijkcentra, zodat deze zich kunnen orienteren op de doelgroep. En zo begeleidingstrajecten, activiteiten, enz. kunnen inzetten voor lotgenoten en ‘risico-jongeren’. Om zo ook preventief samen te werken met de jongeren en de aanverwante instellingen.

Goede taalbeheersing is van groot belang voor allochtonen, om zo snel mogelijk een inkomen te krijgen. De regering zal investeren om taalinstituten in wijken te plaatsen, waar een docent Nederlands (bij voorkeur van buitenlandse afkomst) gratis les kan bieden aan allochtonen en taalhulpbehoevende. Vervolgens kunnen deze ‘studenten’ zich verder ontwikkelen en zich zelf ook beschikbaar stellen voor taalhulp-trajecten.